Is het einde van de papieren catalogus dankzij PIM systemen nabij?

B2B bedrijven vragen zich steeds vaker of een papieren catalogus nog wel rendabel is. De online catalogus is bezig aan een gestage opmars. Vooral dankzij de opkomst van goede PIM systemen neemt de noodzaak om nog papieren catalogi te maken af. Is het einde van de gedrukte catalogus nabij of zijn er ook redenen om de productie van een papieren catalogus niet zomaar aan de wilgen te hangen?

Een product informatie management (PIM) systeem zorgt ervoor dat je al je productinformatie efficiënt binnen één platform kunt beheren. Denk bijvoorbeeld aan productomschrijvingen, afbeeldingen en video’s. Omdat een PIM systeem alle informatie stroomlijnt en verschillende systemen met elkaar verbindt, zijn alle data overal hetzelfde. Je productinformatie synchroniseren vanuit je PIM systeem naar je B2B (business to business) webshop gaat dan ook een stuk sneller dan het maken van een papieren brochure. Het PIM systeem biedt meerwaarde. Doordat alle informatie uit dezelfde bron komt, is de kwaliteit ervan beter en consistenter. Dat zorgt voor een betere communicatie met de klant.

In grote consumenten webshops speelt gemak een voorname rol. Klanten zijn ongeduldig. Iets snel kunnen vinden, is vandaag de dag dan ook een voorwaarde. Dat geldt niet alleen voor de B2C (business to consumer) sites. Een product niet snel kunnen vinden, leidt meestal tot omzetverlies en is een gemiste kans om een nieuwe klant binnen te halen. Met behulp van nieuwe technieken als bijvoorbeeld facet search, ben je in een paar klikken bij het gewenste zoekresultaat. Facets maken het eenvoudig om op een flexibele manier onder meer categorieën en producten te rangschikken.

Gezien de voordelen die een product informatie management systeem kan bieden, is het niet zo vreemd dat een toenemend aantal bedrijven denkt in de komende jaren volledig over te gaan op een digitale, online catalogus. Toch is de vraag gerechtvaardigd of een online catalogus, met al zijn flexibele mogelijkheden, een gedrukte catalogus geheel kan vervangen. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop deze catalogus tot stand komt. Er is een belangrijk verschil tussen het maken van een mooi gedrukt boekwerk en het digitaal verwerken van data. Dat laatste is vooral een routine, een proces waarin data continu actueel worden gehouden. Het maken van een papieren catalogus is een project op zich waar veel tijd in gaat zitten, maar ook veel toewijding. Klanten krijgen uiteindelijk een tastbaar product in handen en dat spreekt veel mensen nog altijd zeer aan.

Het is dus van belang om goed na te gaan hoe klanten kijken naar je catalogus. Hoe zoekt jouw doelgroep naar je producten en hoe bestellen zij die? Hoe verhoudt de groep die voornamelijk je papieren catalogus gebruikt zich tot je online gebruikers? Lenen jouw producten zich er voor om louter online te worden gepresenteerd? Sommige producten zijn soms juist gebaat bij een papieren (glossy) presentatie. Blijkt dat een aanzienlijk deel van je klanten de voorkeur heeft voor een geprinte catalogus, dan is het verstandig om ook papier te blijven gebruiken. Is die groep klein en zorgt het voor weinig omzet, dan wordt het tijd om je af te vragen of de kosten nog wel opwegen tegen de baten.

Op mijn website maken ik gebruik van cookies. Dit, om de diverse functionaliteiten van de website mogelijk te maken en om inzicht te verkrijgen in het bezoekersgedrag. Ik doen dit om te bepalen hoe ik mijn website nog beter en vriendelijker voor je kan maken. Door op "Accepteer cookies" te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in mijn Privacy- en cookieverklaring.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.